Monday, December 13, 2010

Gadjet Kegemaran

Assalamualaikum..

Hari ini saya ingin berkongsi maklumat tentang gadjet yang menjadi kegilaan para manusia di bumi ini.
Gadjet menjadi rebutan orang ramai masa kini kerana sentiasa berubah mengikut perederan masa yang semakin canggih.Dibawah terdapat maklumat yang saya gemar dan ingin kongsi bersama.Ini adalah gadjet pilihan saya sahaja.hehehe


Laptop a.k.a Koputer riba

Komputer riba (dikenal juga dengan istilah notebook/powerbook) ialah komputer bimbit (kecil dan dapat dibawa ke mana-mana dengan mudah) yang terintegrasi dalam bentuk beg bimbit. Beratnya sekitar 1 hingga 6 kilogram bergantung pada ukuran, bahan dan spesifikasi. Sumber elektrik berasal dari bateri atau adaptor A/C yang dapat digunakan untuk mengecas bateri dan menghidupkan komputer itu sendiri. Bateri komputer riba pada umumnya dapat bertahan sekitar 1 hingga 6 jam bergantung pada cara pemakaian, spesifikasi dan ukuran bateri. Berlainan dengan komputer meja (PC), komputer riba memiliki komponen-komponen pendukung yang dicorakkan secara khusus. Komponen tersebut dicorakkan untuk menyesuaikan dengan mudah alih komputer riba sendiri. Sifat utama yang dimiliki oleh komponen komputer riba adalah ukuran yang kecil, jimat kegunaan tenaga dan cekap. Oleh itu harganya lebih mahal tergantung pada jenama dan spesifikasi penggunaan.

X-box

Xbox 360 merupakan konsol permainan video kedua yang dihasilkan oleh Microsoft, dan dimajukan dengan kerjasama dengan IBM, ATI dan SiS. Perkhidmatan bersepadu Xbox Live membolehkan pemain bermain dalam talian dan memuat turut kandungan seperti permainan arked, demo permainan, treler, rancangan TV dan filem. Xbox 360 merupakan pengganti Xbox, dan bersaing dengan PlayStation 3 dan Wii sebagai sebahagian dari generasi ketujuh konsol permainan video.



IPHONE


iPhone ialah telefon pintar yang direkabentuk dan dipasarkan oleh Apple. Peranti ini boleh berfungsi sebagai telefon kamera, pemain multimedia mudah alih, dan klien internet untuk emel dan melayari web. Telefon multimedia ini tidak menggunakan kekunci fizikal tetapi dilengkapi dengan skrin sesentuh dengan kekunci maya. iPhone menggunakan sistem operasi yang dikenali sebagai iOS. Model terbaru dikenali dengan iPhone 4 dan mempunyai dua kamera termasuk untuk panggilan video. Ciri lain termasuk CPU yang lebih pantas dan resolusi paparan yang lebih tinggi. Model baru ini dikeluarkan pada 24 Jun 2010.





 PSP


PlayStation Portable adalah permainan video konsol mudah alih pertama menggunakan format cakera optik, Universal Media Disc (UMD), sebagai media simpanan utama. Berbeza dengan ciri-ciri konsol lain termasuk paparan yang besar, kemampuan multi-media dan dapat disambungkan dengan PlayStation 2, PlayStation 3, PSP yang lain, dan internet. Penjualan PSP telah di tinggalkan pesaing utamanya, Nintendo DS. Namun demikian, ia adalah "konsol bukan-Nintendo mudah alih yang paling berjaya pernah dijual". Setelah pengeluaran model Slim, versi PlayStation Portable nipis,ringan dan lebih bersinar, berjudul Slim & Lite, pada jualan September 2007, awal empat kali ganda di United Kingdom pada minggu seterusnya dan meningkat hampir 200% di Amerika Utara untuk bulan Oktober. Brite mempunyai rekaan yang baharu kecil itu termasuk paparan baru dan mikrofon inbuilt, dan telah diikuti oleh PSP Go.
 Dan akhir sekali....

Nokia 5800 Xpress music

is a smartphone and portable entertainment device by Nokia[4], that has recently received a software update version 52.0.007[5]. It was introduced on October 2, 2008[6] and released on November 27, 2008.[7] Code-named "Tube", it is the first touchscreen-equipped S60 device by Nokia, the version being s60v5. It's part of the XpressMusic series of phones, which emphasizes music and multimedia playback. The touchscreen features tactile feedback (though it does not use Nokia's Haptikos technology.)[8].
The 5800 has a compatibility mode for Java applications that are not touchscreen-aware. It works by using part of the screen for displaying the essential buttons required by the program.

1 comment: